הסכם הפצה בלעדי
הסכם הפצה בלעדי הוא הסכם בין חברה לבין מפיץ. ההסכם אומר כי המפיץ יקבל את זכויות ההפצה למוצר או לשירות באופן בלעדי והוא היחיד שיוכל למכור את המוצר. אין זה משנה אגב אם מדובר במוצר או שירות, ברגע שנחתם הסכם הפצה בלעדי מתחילה מערכת יחסים הדדית בין החברה שהעניקה בלעדיות לבין המפיץ. לעתים נראה כי הסכם מסוג זה אשר מבטיח בלעדיות הוא הסכם שתמיד טוב כיוון שישנה אפשרות למפיץ להוביל עם מוצר או שירות שאין לאף אחד, אך חשוב לדעת כי המחויבות היא הדדית בין שני הצדדים.
המחויבות של החברה
חתימת הסכם הפצה בלעדי מחייב את החברה המייצרת או החברה אשר נתנה בלעדיות לגוף זה או אחר, למכור מהשירותים שלה או המוצרים שלה רק למי שקיבל את אישור ההפצה הבלעדי. ההסכם הזה לא מאפשר לה למכור את המוצרים או השירותים שלה למתחרה של המפיץ או למישהו אחר (גם לא ללקוח הסופי) וכמובן זאת לפי התנאים שנקבעו.
מחויבות המפיץ
בטרם החתימה על הסכם הפצה בלעדי תבקש החברה מהמפיץ לעמוד שתנאים שונים ותנאים אלו יהיו בהסכם. במידה ומדובר על מוצר להפצה, ניתן לשער שהחברה תבקש מהמפיץ לרכוש כמות מינימלית של מוצרים בכל תקופה שתקבע. אי עמידה במכירות המפיץ תוביל לאי עמידה בהסכם הרכישה והדבר עשוי לגרום לאבדן הבלעדיות.
האם כדאי לחתום על הסכם הפצה בלעדי
אין תשובה אחת לשאלה זו. ההסכם אשר מאפשר הפצה בלעדית של שירות או מוצר, מאפשר למפיץ להוביל עם בלעדיות על פני שאר המתחרים שלו או להימנע בכלל מתחרות בשוק כיוון שמדובר על מוצר בלעדי. עם זאת, יש לזכור כי החברה תבקש מהמפיץ לעמוד בתנאי החוזה ולרכוש את המוצרים כפי שסוכם.